Friday, October 15, 2010


Teori-teori Pembelajaran merujuk kepada prinsip-prinsip dan hukum-hukum berkaitan pembelajaran. Teori ini penting sebagai asas dan pertimbangan dalam memahami tingkah laku pembelajaran.
Teori Pembelajaran terbahagi kepada lima bahagian iaitu

  1. Teori Behavioris 
         Teori Pelaziman Operan
                      Pengasas  Thorndike dan Skinner
          model Pelaziman Klasik
                      pengasas   Pavlov dan Watsan.

  • Teori Behavioris mengatakan bahawa pembelajaran sebagai perubahan tingkah laku yang boleh diperhatikan, dikawal dan diramal. Teori ini mengkaji perhubungan antara ransangan dan gerak balas apabila pelajar bertindak dalam persekitaran luaran. Selain daripada itu, teori ini juga melihat perhubungan antara tindakan pelajar dengan pengukuhan ransangan
 mengutamakan pembelajaran kemahiran-kemahiran tertentu khususnya kemahiran fizikal. Mereka menganggap pembelajaran ialah perubahan yang berlaku pada tingkah laku manusia yang berasaskan situasi-situasi tertentu.

Implikasi Teori Behavioris terhadap pengajaran dan pembelajaran dari aspek kurikulum, pengajaran dan penilaian.

Implikasi Teori Behavioris terhadap pengajaran dan pembelajaran bagi kanak-kanak berkeperluan khas.

TEORI PELAZIMAN OPERAN SKINNER(1904-1990)

            Skinner Lahir di sebuah kota kecil bernama Susquehanna, Pennsylvania

Skinner dibesarkan dalam keluarga sederhana, penuh disiplin

Banyak menerbitkan buku mahupun artikel tentang teori perilaku / tingkahlaku, reinforcement dan teori-teori belajar.
 
Mempercayai bahawa sesuatu tingkahlaku itu di
pengaruhi oleh faktor peneguhan sama ada
ganjaran atau dendaan

Apabila ada rangsangan ia akan diikuti dengan
Gerakbalas

Terkenal dengan teori peneguhan

 EKSPERIMEN 1
  • 1 kotak direka khas yang di dalamnya diletak
tuas dan jika disentuh makanan akan
dikeluarkan
  • Seekor tikus lapar diletakkan ke dalamnya
  • apabila tikus merayau-rayau ia tertekan tuas dan
  • makanan akan keluar
  • Ini diulang beberapa kali dan tikus itu sudah dapat mempelajari bahawa apabila lapar ia akan
menarik tuas untuk dapatkan makanan 

EKSPERIMEN 2 

  • Satu kotak dipasangkan dengan lampu
  • Tikus hanya mendapat makanan jika ia
menekan tuas masa lampu dipasang
  • Makanan tdk dikeluarkan semasa lampu tdk
dipasang
  • Dlm beberapa percubaan tikus dpt
mendiskriminasikan bhw lampu tersebut sbg
satu prasyarat utk dpt mkn

 Aplikasi…………
Pelajar sentiasa membuat ulangkaji selama satu
jam sehari dan mendapat gred B dlm
peperiksaan
Ubah strategi kpd 2 jam dan dpt A
Belajar semula selama sejam jadi gred dia
menurun
Ini dpt membuktikan bhw aplikasi yg baik akan
membantu pelajar dan sebaliknya

Tingkahlaku operan
Tingkahlaku ini merupakan gerakbalas yg
terhasil dari diri sendiri
Proses pembelajaran adalah aktif kerana
ia berdasarkan inisiatif diri sendiri tanpa
sebarang rangsangan

 Peneguhan positif
Sesuatu tingkahlaku yg diikuti dgn
peneguhan, kebarangkalian bagi
gerakbalas operan itu berlaku akan
bertambah
Peneguhan positif-ganjaran yg
mendorong individu cth : pujian,
penghargaan, hadiah dll.


Teori Kognitif Jenis tingkahlaku dan
pembelajaran 
Tingkahlaku responden/tidak terlazim

Pembelajaran secara responden akan wujud
selepas stimulasi baru digunakan dgn stimulasi
lama
Pembelajaran berlaku apabila rangsangan diberi
Pembelajaran menjadi pasif tanpa rangsangan
dan pembelajaran tdk berlaku

Peneguhan Negatif
Rangsangsan dihapuskan – tujuan menguatkan
tingkahlaku positif
Cth: Mengarah murid keluar kerana membuat
bising – beri peluang pelajar lain belajar
Terdpt peneguhan negatif yang boleh menyakiti
seseorang individu.Cth 1):Cikgu ejek seorg
pelajar dihadapan pelajar lain krn tidak m’jwb
soalan.Peneguhan ini tidak akan mengubah
sikap murid pelajar sebaliknya  Akan menambah kebarangkalian
berulangnya tingkah laku operan itu pd
masa hadapan.
Cth 2:Murid yang didenda kerana tidak
boleh menguasai kemahiran matematik
kemungkinan akan timbul sikap benci
terhadap subjek tersebut.



No comments:

Post a Comment